نزدیک شدن به زمان انتخابات صرف نظر از محتوای آن در میان جناحهای حکومتی توقع طبیعی برای یک فرصت بیرونی در راه رسیدن به مصادر قدرت ایجاد میکند. در زمانیکه عرصه از نیروهای آزادیخواه و ملی به واسطه شرایط اختناق حاکم خالی است و در حالیکه اصلاح طلبان حکومتی از قدرت رانده شده اند این اهتمام جویی اینک در میان طیف اصولگرایان رخ مینماید. اصولگرایان شامل طیفی از نقیضین سیاسی هستند که اختلافاتی سخت جدی با هم دارند یکی از شاخصه های اختلاف میان آنها وحدت شکنی است اینان که فاقد قرابت مواضع با یکدیگرند تنها در برخی حوزه های مالی که محل انتفاع و حق ارتفاق شان است با یکدیگر تعاملی روشی دارند. ناسازه ذاتی طیف اصولگرا باعث گردید که در بزنگاه سیاسی دچار غفلت و سقوط شوند در حقیقت عطف کلام در خصوص اصولگرایان اینست که آنها فاقد بستری ملی با رویکردی مردم نهادند و بدون اینکه در صدد چاره جویی و رفع این خصیصه ناروا باشند و خط و جهت را به سمت اثر بخشی برای مردم و استمرار خدمت معیار و ملاک قرار دهند در جهتی کاملا باژگون حرکت میکنند. طیف اصولگرا به عدم اقبال عمومی در سطح جامعه آگاهی دارد و در صدد است این انزوا را با ظرافتی کاذب ازاد کند از این رو با فضا سازی های سیاسی در ابعاد کلان قصد دارد فضای رقابتی را به جامعه القاء و مشارکت حداکثری مردم را از آن استحصال نماید از این میان ترفه ای هم در میان کنشگران سیاسی می بندد از این جهت که با جلوه نمایی کسب منافع برای فعالین دور مانده از ارکان قدرت سعی در کشاندن آنها به عرصه اظهار نظر در مسیر تمجید از عقاید خود را دارد. البته تا کنون این روشها چیزی از انزوای داخلی آنها نکاسته است.
۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه
۱۳۹۰ آذر ۵, شنبه
بازتاب مقاله ((بررسی علمی برتری نژاد آریا)) در بالاترین و جنبش آذربایجان
چندی پیش که مقاله تحقیقی و پژوهشی فوق منتشر گردید با واکنشهای متعددی مواجه شد . طی چند ساعت اولیه از زمان انتشار آن توسط من 4 تارنما همزمان مطلب را کار کردند اما به دلیل فشارهای وارده از سوی دشمنان عظمت ملت ایران و عناد ورزان و دشمنان قسم خورده اندیشه وران نژادگرا و ترس مدیران سایتها از برچسب شوونیسم و راسیسم مطلب حذف گردید. این خود گویای نبودآزادی بیان و عدم تحمل آراء مخالف از سوی مدعیان لیبرالیسم و دموکراسی است.
در همین زمینه جستارها و تحقیقات ومقاله های نژادی زیادی برای انتشار وجود دارد که به تناوب و در صورت نیاز نسبت به انتشار آن اقدام میکنم ،این نوشته ها نه برای چشم و گوش خفتگان هم نسلم است و نه برای تنویر افکار عمومی اینها را تنها برای تاریخ نوشته ام تا اندیشه وران نژاده در آینده نگویند در نسل گذشته هیچ مردی نبود تا این مهم را سامانمندی کند.دشمنان حتی تصور اینکه من از این راه سراسر افتخار باز خواهم گشت نکنند هیچ تهدید و توهین و مخالفت و بی اعتنایی ممکن نیست در اراده خلل ناپذیر و پولادینم کمترین اثری داشته باشد. باشد که سرود عشق برتری نژادی را همه ملت ایران با افتخار و سروری بخوانند.
۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه
نژاد مقدس آریا
((تقدیم به روان مهران چیت ساز))
نژاد مقدس آریا
خون پاک ، نژاد برتر
(( پرست به چم ومعنی پرستار و نگاهبان است، نژاد پرست یعنی کسیکه نگاهبان صفات ممتاز تبار و نژاد خود و همخونان خود است))
آریا جاودانه اریکه نژاد راستین و برپا کننده همه قدرتهای مقدس است. نژاد آریا رهاننده و ناجی ملتی در بند اسارت برابری خواهیست ، خون آریایی محور چرخش کیفی از خوبی به خوبی است ، نشان آزادگی همه دورانها در رازهای پنهان در خون پاک مستَتِر است . آریا مشعل فروزان تمدن جهانی و سرچشمه ترقی بشریت است . هنر، علم و فرهنگ جهان تابع نژاد برتر است نژاد آریا سراسر همه نیکی ، نژاد آریا شیدان شید خون پاک آریایی یکسره خیر مطلق است و تجسم زنده افتخار و شرافت افتخاریکه زاییده ی همه قدرتهای طبیعت است که تجلی آن در خون آریا تعالی یافته است . نژاد آریا رهاننده ملت آریایی است خون آریا صفت عالی و نشان پیروزی و سر افرازی ملت ایران است. حس همخونی که اتحادی آرمانی می آفریند. آرمان ملتی که همگن و یکدست چون تکه های آهن ناشکستنی است. ملتی آرمانی که برخاسته از اراده جمعی آریایی است یکپارچه و گسترده ، خون آریا مبدا تکامل بشری و جهشی عالی به سمت هدفهای عالی است نژاد برتر شروع راهی به مقصد آزادگی و بلکه بالاتر از آن نژاد برتر خود سر منزل مقصود است. خون پاک نقطه پایان برهمه فرومایگی ها و پستی ها و تباهی ها است خط وراژتی است از ازل تا ابد خط امتدادش چه پنهان و چه پیدا همه گاه در فراز بوده است.
آریا جاودانه اریکه نژاد راستین و برپا کننده همه قدرتهای مقدس است. نژاد آریا رهاننده و ناجی ملتی در بند اسارت برابری خواهیست ، خون آریایی محور چرخش کیفی از خوبی به خوبی است ، نشان آزادگی همه دورانها در رازهای پنهان در خون پاک مستَتِر است . آریا مشعل فروزان تمدن جهانی و سرچشمه ترقی بشریت است . هنر، علم و فرهنگ جهان تابع نژاد برتر است نژاد آریا سراسر همه نیکی ، نژاد آریا شیدان شید خون پاک آریایی یکسره خیر مطلق است و تجسم زنده افتخار و شرافت افتخاریکه زاییده ی همه قدرتهای طبیعت است که تجلی آن در خون آریا تعالی یافته است . نژاد آریا رهاننده ملت آریایی است خون آریا صفت عالی و نشان پیروزی و سر افرازی ملت ایران است. حس همخونی که اتحادی آرمانی می آفریند. آرمان ملتی که همگن و یکدست چون تکه های آهن ناشکستنی است. ملتی آرمانی که برخاسته از اراده جمعی آریایی است یکپارچه و گسترده ، خون آریا مبدا تکامل بشری و جهشی عالی به سمت هدفهای عالی است نژاد برتر شروع راهی به مقصد آزادگی و بلکه بالاتر از آن نژاد برتر خود سر منزل مقصود است. خون پاک نقطه پایان برهمه فرومایگی ها و پستی ها و تباهی ها است خط وراژتی است از ازل تا ابد خط امتدادش چه پنهان و چه پیدا همه گاه در فراز بوده است.
۱۳۹۰ آبان ۲۴, سهشنبه
بررسی علمی برتری نژاد آریا و پاسخ به شبه افکنی بی بی سی
سخن نخست با هم میهنان و ناسیونالیستها
دو روز پیش تحقیقاتی از دانشگاه پورتسموت انگلیس توسط اشرفیان بناب و به وسیله بنگاه خبر پراکنی بی بی سی پخش گردید با این عنوان که نژاد ایرانیان آریایی نیست از اغراض تاریخی دولت فخیمه استعمار که بگذریم پراکنده گویی های آقای اشرفیان بناب که تازگی هم ندارد خود داستانی مفصل است ایشان به تحریف زمانی و جغرافیایی مهاجرت آریاییان و کم تاثیری آن نژاد در نمونه های ساکن ! پرداخته و نژاد ملت ایران را به نژادی موهوم که سابقه ای 10 هزار ساله نیز دارد ارجاع داده بدون ارائه سند و مدرک علمی وقابل بررسی و یا حتی نام بردن از آن نژاد موهوم . در گزارش بی بی سی تنها با نام بردن از مارکرهای ژنتیکی و میتو کندری سعی در تحقیقی نشان دادن گزارش بی ارزش خود داشتند همچنین بدون عرضه ریز آزمایشات نژاد شناسانه ، نمونه های نخستین جمجمه کشف شده از شهر سوخته و بقایای اسکلتی از مسجد کبود را ماخذ نژادی معرفی کرده بدون اینکه مشخص نماید این نمونه ژنتیکی از کدام مسجد کبود و مربوط به کدام زمان تاریخی استحصال شده است ۱۳۹۰ آبان ۲۲, یکشنبه
یادی از روانشاد دکترعبدالعظیم رضایی
دکترعبدالعظیم رضایی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران ، وی نویسنده کتاب هایی چون « تاریخ ده هزار ساله ایران » ، « گنجینه تاریخ ایران » ،« تاریخ تمدن در فرهنگ ایران» ، « تاریخ ادیان جهان » ، « تاریخ تختجمشید » ، « تاریخ نوروز در گاهشماری» ، « اصل و نصب و دین های ایرانیان باستان » ، « انگیزه شکستها و پیروزیهای ایرانیان باستان در جنگها » ، « پیشینه ایرانیان و فرهنگ سه هزار تن از بزرگان و نامآوران ایران» ، « سرشت و سیرت ایرانیان » ، « زرتشت کیست؟ » و « دین های ایران باستان » بود.
استاد عبدالعظیم رضایی، استاد دانشگاه ملی ( بهشتی ) در رشته تاریخ بود و سال ها در آموزشگاه های کشور به تدریس تاریخ مشغول بود. از دیگر آثار او می توان به « مجموعه 12 جلدی گنجینه تاریخ ایران از باستان تا دوره قاجاریه » ، « 12 هزاره پویندگی و پایندگی ایرانیان » و « پیامهای والای زرتشت به جهانیان » اشاره داشت.
پیش از درگذشت استاد رضایی کتابهایی دیگری از او با عنوان های « بودا کیست و پیام او چیست؟ » ، « پیام کنفسیوس و دائو » ، « پژوهش در آیین یهود » ، « پژوهش در آیین مسیح » و «جنگ فرهنگ یا همه چیز از همه جا » نیز آماده چاپ بود ، که هنوز منتشر نشده است.
۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه
۱۳۹۰ آبان ۱۶, دوشنبه
انرژی هسته ای حق مسلم ماست اما...
شوربختانه در چند روز گذشته شاهد افزایش موج تهدید به حمله علیه تاسیسات اتمی ایران بوده ایم از شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل گرفته تا شخصیتهای سیاسی آمریکا در رسانه های بین المللی و از روزنامه الحیات چاپ لندن تا الجریده کویتی تا هاآرتص اسرائیلی همه و همه بر طبل جنگ و حمله برق آسا می کوبند. دلایل مطروحه از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی می باشد که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین امللی انرژی اتمی این اطلاعات را به شورای حکام این نهاد سازمان ملل ارائه می دهد. این مدارک جدید طراحی مدل های رایانه ای یک کلاهک هسته ای و تصاویر ماهواره ای سایتی که به باور آژانس یک محفظه فولادی انجام آزمایش های انفجار با قدرت بالاست در مرکز نظامی پارچین در حوالی تهران همچنین همکاری دانشمندان اتمی سایر کشورها همچون اوکراین ، پاکستان و کره شمالی در ارتقاء سطح دانش اتمی بوده است.
سخن در خصوص حق دستیابی کشورمان ایران به فن آوری صلح آمیز هسته ای و فراتر از آن ، به دفعات بیان شده است اما جان کلام اینجاست که اگر انرژی هسته ای حق مسلم ماست ( که هست ) آیا آزادی بیان حق مسلم ما نیست؟ آیا آزادی مطبوعات و تشکل های صنفی حق مسلم ما نیست؟ آیا آزادی فعالیت احزاب حق مسلم نخبگان ایران نیست؟ آیا آزادی مذهب و سکولاریسم و لایسیته حق ما نیست؟ آیا آزادی زندانیان سیاسی که به ناحق درکُنده و زندان اسیر شده اند حق مسلم ما نیست ؟ آیا عدالت اجتماعی حق مسلم ما نیست؟ آیا آزادیهای اجتماعی حق زنان و جوانان و به طور کل ملت شریف ایران نیست؟...
۱۳۹۰ آبان ۱۳, جمعه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی - بخش 6
جدايي نسبتاً زياد- يا به زبان فني تفکيک ساختاري ميان تصميم گيري اقتصادي و حاکميت سياسي يکي از ويژگيهاي اساسي سرمايه داري است. بدين ترتيب سرمايه داري هم از نظامهاي اجتماعي اقتصادي اوليه، از قبيل نظام زمينداري (فئوداليسم) متمايز مي باشد و هم از سوسياليسم دولتي سده بيستم با اين حال، ظهور دولت جديد با ظهور سرمايه داري رابطه نزديک داشت.
۱۳۹۰ آبان ۱۱, چهارشنبه
۱۳۹۰ آبان ۶, جمعه
7/ آبان روز جهانی کورش بزرگ خجسته باد
اين عبارت ها بخشي از متن منشور حقوق بشر کوروش است که توسط شاهرخ رزمجو از بخش خاورميانه موزه بريتانيا، از خط اصلي بابلي به فارسي ترجمه و در سايت اين موزه قرار گرفته است. در اين ترجمه، متن دو قطعه تازه پيداشده در موزه بريتانيا نيز وجود دارد و بخش هايي که درون هستند، از روي متن دو قطعه نويافته ترجمه شده است. متن کامل ترجمه منشور کوروش به زبان فارسي به اين شرح است:
«منم کوروش، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه نيرومند، شاه بابل، شاه سومر و اکد، شاه چهار گوشه جهان.»
1) ]آن هنگام که ............. مردو[ک، پادشاه همه آسمان ها و زمين، کسي که ....، ... که با ...يش سرزمين هاي دشمنانش (؟) را لگدکوب مي کند
1) ]آن هنگام که ............. مردو[ک، پادشاه همه آسمان ها و زمين، کسي که ....، ... که با ...يش سرزمين هاي دشمنانش (؟) را لگدکوب مي کند
۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه
اندر حکایت اسرار شیادان و حقه بازان
روزی یکی نزدیک شیخ آمد و گفت: «ای شیخ آمدهام تا از اسرار حقّ چیزی با من نمایی» شیخ گفت: «باز گرد تا فردا» آن مرد بازگشت، شیخ بفرمود تا آن روز موشی بگرفتند و در حقّه کردند و سر حقّه محکم کردند دیگر روز آن مرد باز آمد و گفت: «ای شیخ آن چه وعده کردهی بگوی.» شیخ بفرمود تا آن حقّه را بوی دادند و گفت: «زینهار تا سر این حقّه باز نکنی» مرد حقّه را برگرفت و بخانه رفت و سودای آنش بگرفت که آیا درین حقّه چه سِر است؟ هر چند صبر کرد نتوانست، سَر حقّه باز کرد و موش بیرون جست و برفت، مرد پیش شیخ آمد و گفت ای شیخ من از تو سِر خدای تعالی طلب کردم تو موشی بمن دادی؟ شیخ گفت ای درویش ما موشی در حقّه بتو دادیم تو پنهان نتوانستی داشت سِر خدای را با تو بگوییم چگونه نگاه خواهی داشت. » مرد نادم و پشیمان زاریکنان محضر شیخ ترک گفت و گوشهی عزلت اختیار کرد و سه اربعین صیام داشت و صلوه گزارد و کف نفس به غایت رساند چندان که چهره دگرگون شد. تکیده با محاسنی انبوه نزد شیخ مراجعت کرد حاجت باز گفت. شیخ او را باز نشناخت و حقّهی پیشین با موشی دگر بر او عرضه کرد آنچه پیشتر فرمایش کرده بود همان فرمود. مرد به خلوتگاه خویش بازگشت و حقّه کناری هِشت و به
۱۳۹۰ مهر ۲۰, چهارشنبه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی - بخش 5
منتسيکو نويسنده و فيلسوف اجتماعي- سياسي فرانسوي در مورد پلوراليسم مي گويد: "چنين حکومتي مادري به نام مشروطه خواهد داشت که دليل تعاون سياسي و اجتماعي احاد مختلف است." وي معتقد است پلوراليسم هنگامي مي تواند ثمر دهد که ميان اعضاء احزاب جمعيت ها، انجمن ها، اتحاديه ها و سنديکاها و حتي اقليت هاي مذهبي، رفتار معتدل معمول باشد و آراء عقايد گوناگون به راحتي تحمل شود. او با هر گونه تمرکزگرايي و تمرکزطلبي مخالف و مشارکت موسسات
۱۳۹۰ مهر ۱۶, شنبه
۱۳۹۰ مهر ۱۲, سهشنبه
جمشید جوانشیر - یک مرد یک شهر
زمانیکه یک مرد اراده میکند شهری بسازد برای شادی همگان آنگاه مصمم و با انگیزه قدم در راه تحقق رویای خود مینهد در این مسیر یکه و تنها با خیل مصائب دست و پنجه نرم میکند و پیش میرود او که سالک راه مهر ورزی به مردم است در این تعالی از هیچ کمکی به تهدستان دریغ نمیکند بی آنکه منتی بر کسی بگذارد خویی که سالهاست دیگر رسم مالوف نیست و نقل آن را تنها در داستان عیاران وآیین فتوت مردان مرد می خوانیم. این شرحی است بر زندگی سراسر مهر و دَهِش و آبادانی روانشاد جمشید جوانشیر مالک و سازنده نخستین شهرک و مُتل ساحلی ایران در ساقی کلایه – مُتل قو ( سلمانشهر فعلی ) مردی که مالک بیش از یک میلیون متر مربع باغ ، زمین ، خانه و ویلا بود اما به جور و جبر زمانه در آپارتمان اجاره ای 60 متری چشم از جهان فرو بست نیک مردی که امروز پس از درگذشتش مجسمه ای یا اسمی و نشانی و یا حتی پلاکی به نام نام آورش در شهر خودش مُتل قو نیست.
جمشید جوانشیر که بود:
۱۳۹۰ مهر ۵, سهشنبه
توحش تاریخی عربهای تازی و تکلیف ما در برابر جهل مرکب
دیروز برای انجام کاری بانکی به یکی از شعب بانک ملی رفته بودم با صف نسبتا طولانی مواجه شدم که از زمان نسب سیستم هوشمند نوبت دهی کم سابقه بود ، پیگیر این ازدیام جمعیت شدم و فهمیدم گویا ثبت نام عمره مفرده و تمتع است دلخور از بانیان ترویج این گونه سفرها که باعث میشوند این همه سرمایه ملی ایرانی در جیب گشاد تازیان وهابی بریزد شروع به صحبت با افراد ایستاده در صف نمودم تا بلکه آنان را از این کار برهذر دارم از فلاکت گسترده تهیدستان گفتم از فقر مردم گفتم از کودکان کار در سر چهار راهها گفتم از وظیفه ما در قبال کمک نقدی به هم میهنانمان گفتم از کمک مالی به خانواده زندانیان سیاسی که به خاطر ما در زندان هستند گفتم و اینکه دلشادی خانواده های فقیر ایرانی که زیر چرخ ستم و بیداد له شده اند اجری بیشتر از ثواب اخروی دارد گفتم سر آخر این شعر دلنشین را برایشان خواندم:دلخوش از انیم که حج می رویم - غافل از آنیم که کج میرویم
کعبه به دیدار خدا میرویم - او که همین جاست کچا می رویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست - شستن غم از دل غمناک نیست
دین که به تسبیح و سر و ریش نیست - هر که علی گفت که درویش نیست
صبح به صبح در پی مکر و فریب - شب همه شب گریه و امن یجیب
بانوی از صف خارج شد و از من خواست که دوباره این شعر را برایش بخوانم تا بتواند آن را یادداشت کند وقتی نوشتنش تمام شد گفت من این فیش را برای مادر پیرم میخواستم اما با این حرفها که شنیدم نظرم عوض شد.
داستان تكان دهنده سر زدن يك ايراني در عربستان
جوان 22 ساله اي به نام ميرزا ابوطالب يزدي، فرزند حاج حسين مهرعلي، در سال 1322 خورشيدي (دو سال از پادشاهي محمد رضا مي گذشت) با همسرش، به قصد زيارت مكه در ايام حج، از راه خرمشهر به كويت رفته و از آنجا خودش و زنش را با شتر به سرزمين حجاز و مكه ميرساند.
۱۳۹۰ مهر ۱, جمعه
هفته دفاع مقدس گرامی باد

یاد و خاطره همه دلیر مردانی که در روز مصاف دست از مال و جان و جوانی شستند و به پیشواز شهادت شتافتند گرامی باد.
در گاه نفرین شده ای که اَنبان کثافت صدام گُجَستَک برای نابودی میهنمان ایران سپاه جرار خود را گسیل داشته بود، در زمانیکه شرق و غرب از این تجاوز حمایت میکردند در زمانیکه همه کشورهای تازی با پشتیبانی مالی و لجستیکی با این تجاوز آشکار همدستی می نمودند. دلاوران ایرانی سربازان با شرف و همت این مرزو بوم سلاح به دست گرفتند و به دفاع از کیان وطن برخاستند وه که چه جانانه برخاستند.
درود بر روان جانباختگان راه آزادی میهن و درود بر و شهیدان هشت سال دفاع مقدس.
۱۳۹۰ شهریور ۲۷, یکشنبه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی - بخش 4
پسا مدرنيته شكل بي شكلي پديدههاي آينده است و در ذرات داراي پيشرفت (Progress) سريع است. پسا مدرنيته به پديدههاي فرهنگي و فكري اشاره دارد. يكي از اين پديدهها دست كشيدن از شالوده گرايي (foundationalism) است، روش مدلول زدودن هر انگاره ازهر جنس، اگر پسا مدرنيته واسطهي ارزيابي دوبارهي مدرنيته شود بايد گفت كه برخي نتيجه ميگيرند كه مدرنيته در قياس با حركت پسا مدرن براي رفتن به فراسوي تمام مرزها وسوسه انگيز به نظر ميرسد.
تمام آنچه پسا مدرن ميتواند ارائه دهد عبارت است از اتفاقي بودن و آشوب بازي و التقاط و بي خيالي، پس مدرنيته نسبت به آن جاذبههايي دارد و اگر وضع پسا مدرن بدون دست كم استناد ضمني به درون مايههايي كه پارامترهاي رد شده از سوي پسا مدرن ها بهتر يافت ميشود نميتواند روي پاي خود بايستد، پس يك جاي كار پسا مدرنيسم ميلنگد.
۱۳۹۰ شهریور ۱۹, شنبه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی بخش - 3
- جمهوريهاي دموكراتيك نوع غربي:
اين جمهوريها در اصل از درون قالب دموكراسي و نظام پارلمانی پديد آمدهاند و زاده انقلابهاي قرن هجدهم و نوزدهم اروپا هستند. سنن دموكراسي در اين نوع انتخاب ملحوظ است و زمامدار از طريق انتخابات عمومي برگزيده ميشود. در اين نوع حكومت نقش احزاب و پارلمان چشمگير است براي مثال جمهوري نوع فرانسه را ميتوان نام برد كه در آن رئيس جمهور داراي قدرت وسيع بوده و رييس دولت او در پارلمان بايد دائماً در فكر تحصيل و حفظ قدرت پارلماني باشد.نخست وزير از آزادي عمل كه تمركز حكومتي به آن ميدهد برخوردار است.
2- جمهوريهاي دموكراتيك خلقی یا تودهاي:
اين نوع جمهوري پس از ظهور انقلابات كمونيستي در اروپاي شرقي و آسيا و بعضي نقاط و ديگر جهان تكوين يافته است. در اين كشورها حاكميت را ناشي از ديكتاتوري پرولتاريا ميدانند.
۱۳۹۰ شهریور ۸, سهشنبه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی- بخش 2
بخش 2
به همين ترتيب، اصطلاحات عمده بعدي در نتيجه جدال جناحهاي محافظه كار اشراف به رهبري ايزاگوراس، و تودهها به رهبري كلايستنس بود. ايزاگوراس از پادشاه اسپارت شاه كلوفس كمك خواست و براي احياء مجدد اليگاريشي آريستوكراسي اقداماتي كرد. نيروهاي مخالف، ايزاگوراس و اسپارتها را در آكروپليس محاصره و وادار به تسليم كردند. راه براي اصلاحات ريشهاي هموار شده بود. كلايستنس به آتن بازگشت و تغييراتي را در ساختار انتخابي دولت به وجود آورد در ساختار جديد
۱۳۹۰ شهریور ۵, شنبه
بررسی فرصتها و آسیبهای دموکراسی - بخش 1
دموكراسي نوعي از انواع حكومت است كه در اوايل قرن بيستم به بعد به عنوان نهايت مدل حكومتي درآمده و جهان شمولي آن پس از تحولات واپسين دهه قرن گذشته ره تكوين كامل كميت پهنه گيتي شده است. در برداشت اوليه از دموكراسي چنين به نظر ميآيد كه در آن رژيم اصل اقتدار دولت بايد از مردم ناشي شود و مفهوم حاكميت مردم در هر برداشتي از دولت دموكراتيك جنبه بنيادين دارد واعظان چنين نظري منظور از دموكراسي را تنها آزادي بيان و انتقاد نميدانند بلكه تجديد سازمان اجتماعي براساس رويه دموكراتيك را مدنظر دارند.
اشتراک در:
پستها (Atom)












