۱۳۸۹ اسفند ۲۹, یکشنبه

نوروز بر ملت بزرگ ایران شاد باد

مژده ای دل که  دگرباره بهار آمده است           خوش  خراميده  و با حسن  و  وقار آمده است
 به  تو ای  باد  صبا  می دهمت  پيغامی           اين پيامی است که از دوست به يار آمده است
شاد باشيد در اين عيد و در اين سال جديد          آرزويی است  که از دوست  به يار آمده است
  پایه گذاری نوروز
به روایت شاهنامه فردوسی ، جمشید نام پادشاهی است از پادشاهان قدیم ایران زمین و چهارمین پادشاه ، بعد از پایه گذاری سلسله پادشاهی توسط کیومرث بود که پس از پدرش تهمورث ، به پادشاهی رسید . وی در اول «جم» یعنی سلطان و پادشاه بزرگ ، نام داشت . سبب « جمشید » نامیدن آن شد که او سیر عالم می کرد و چون به آذربایجان رسید روزی بود که آفتاب به نقطه حمل آمده و بهار آغاز شده بود ، دستور داد که تخت مرصعی را در جای بلند گذاشتند و تاج جواهر نشان بر سر نهاد و بر آن تخت نشسته و چون آفتاب طلوع کرد و پرتو آفتاب بر آن تاج و تخت افتاد ، شعاعی در نهایت روشنی پدید آمد و چون به زبان پهلوی شعاع و انوار نور را « شید » میگویند ، این لفظ را بر جم افزودند و وی را « جمشید » گفتند یعنی پادشاه روشن و در آن روز جشنی عظیم برپا کردند و آن را روز را « نوروز » نام نهادند .

جهان انجمن شد بر تخت اوی
فرومانده از فره بخت اوی
به جمشید بر گوهر افشاندند
مر آن روز را روز نو خواندند

خروش بحرین

           


                  به سویت دم به دم فریاد از دریا زند بحرین                      سرانجامش همان است آنکه بود آغاز ایرانی
ایرانی تباران بحرین در بیش از یکماه از خروش خود علیه حاکمیت آل خلیفه ، خواهان تغییر در رژیم استبدادی بحرین شده اند این اعلام نظر نخست از تغییر در بخشی از قانون اساسی! و رعایت عدالت و مساوات شروع و سپس با افزایش خواسته هایی نظیر آزادی زندانیان سیاسی و لغو تابعیت سیاسی از ساکنین وارداتی و خارجی ها و برکناری خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست وزیری که بیش از 40 سال در مسند رئیس دولت بحرین بود وارد مرحله ای نوین شد. حکومت بحرین هم در ادامه سیاست فشار دست به سرکوب معترضان زد .هرچه که فشار و سرکوب افزایش یافت خواسته های انقلابیون بحرینی هم اعتلای کیفی یافت تا آنجا که امروز مردم بحرین نه تنها از اصلاح بخشهایی از قانون اساسی گذر کرده اند بلکه خواهان تغییر رژیم حاکم و سرنگونی حمد بن عیسی آل خلیفه شدند.
تامل در اشتراک میان خواسته ها و شعارهای احزاب مختلف و بررسی و معرفی گروه های عمده و تاثیر گذاربه همراه حقایق و دلایل انقلاب بحرین ضرورت دارد.