۱۳۹۰ اسفند ۲۰, شنبه

تشدید اختناق ، تهدید یا فرصت


 نوع جدید فیلترینگ اینترنتی ابعادی گسترده یافته است چندیست به عنوان مبارزه با جنگ نرم !!! همت دستگاه سانسور حاکمیت بر قطع ویا کنترل شدید بر فضای ارتباطی مردم به منظور جلوگیری از ارتباط پیوسته مخالفین و همچنین  عدم گردش آزاد اخبار و اطلاعات واقع شده است. محمد رضا آقامیری  عضو کار گروه تعیین مصادیق مجرمانه  ( در واقع بازوی اجرایی  در تشدید اختناق رسانه ها) اعتراف کرد در آینده نزدیک اجرای فیلترینگ هوشمند و یکپارچه بر مسیر (( گیت وی ))ورودی اینترنت به کشور باعث کنترل کامل بر ارسال و دریافت و نقل و انتقال داده ها خواهد شد و از آن طریق موارد مخل امنیت حذف و عوامل آن تحت تعقیب قرار می گیرند.علاوه بر فیلترینگی که از  طریق سامانه فیلترینگ بر روی  سایت های اینترنتی از مجرای ورودی صورت می گیرد یک بخش هم توسط همان باند اختناق محتوای مجرمانه! اینترنتی بررسی می شود که بر مبنای حذف سایت های خلاف امنیت صورت می پذیرد به این ترتیب دستگاه سانسور حکومت تارنماهایی را پیدا می کند که طبق میل حکومت عمل نکرده و به گمان آنها دارای محتوای مجرمانه می باشند و از این طریق نسبت به مسدود نمودن آن اقدام می کنند البته این تمام ماجرا نیست چرا که سایت های داخلی که در داخل کشور میزبانی می شوند و از گیت وی بین المللی عبور نمی کنند شامل فیلترینگ نمی شوند و آنها  مجبورند به صورت دستی  نسبت به فیلترینگ این سایت ها اقدام کنند.
در گذشته فیلترینگ توسط ISPها صورت می‌گرفته است و به همین دلیل در برخی موارد، بعضی از وب‌سایت‌ها یا وبلاگ‌ها در یک ISP فیلتر و در ISP دیگری فیلتر نبودند. حال آن‌که براساس طرح جدید، فیلترینگ اینترنت نه از طریق  ISPها، که به کمک گیت‌وی‌هایی در مبادی ورودی اینترنت به ایران اعمال خواهد شد.به این ترتیب دیگر ISPها نمی‌توانند نقشی در فرایند فیلترینگ داشته باشند، چون تمامی شرکت‌های ارائه دهنده‌ خدمات اینترنتی، اینترنت فیلتر شده را دریافت می‌کنند.
ولی با توجه به تعریف گیت‌وی، می‌توان گفت که در طرح جدید فیلترینگ، گیت‌وی هیچ نقشی را ایفا نمی‌کند و استفاده از این واژه اشتباه است. از دیدگاه فنی، شرکت ارتباطات از زیرساخت  «پروکسی» برای فیلترینگ یکپارچه استفاده می‌کند، زیرا پروکسی ابزاری است که به افراد اجازه می‌دهد تا از طریق شبکه‌ خودشان از یک شبکه‌ دیگر استفاده کنند.
گماشتگان دستگاه سانسور به چند دلیل ممکن است از عبارت «گیت‌وی» به جای «پروکسی » استفاده کرده باشند : ندانستن تفاوت بین پروکسی و گیت‌وی ، در نظر گرفتن بار معنایی کلمه پروکسی در ایران که مترادف شده با مبارزه با سانسور و عبور از فیلترینگ ، معتقد بودن به تفاوت جدی در اینترنت جهانی و چیزی که قرار است در ایران عرضه شود. این کار می‌تواند چیزی مانند گیت‌وی که پروتکل آزاد اینترنت در بقیه جهان را به پروتکل محدود اینترنت در ایران تبدیل می‌کند، بامعنا کند.
دستگاه سانسور با خرابکاری در لایه های زیرین دسترسی به شبکه باعث اختلالاتی از جمله کاهش سرعت اینترنت و از کار انداختن  خدمات شبکه های اجتماعی و وب سایت ها می شود . اختلال در Secure sockets layer (SSL ) و پروتکل Transport layer security  (TLS )  از جمله عوامل اصلی  در بروز این مشکل محسوب می شوند. در این راستا از هیچ اقدامی ابا ندارد از انسداد پورت های وی پی ان گرفته تا حذف پست های الکترونیکی تا بی اثر نمودن موتور های جستجو . از این طریق برای بسط اینترانت داخلی و تحت نظرگرفتن شدید خود مقدمه چینی می کند . حاکمیت از تشدید اختناق  سه نتیجه را در قالب  یک هدف  دنبال میکند :
 1.  انسداد کامل گردش اخبار آزاد  و محروم نمودن مردم درون میهن از اخبار و گزارشات درست و صحیح   
 2. جلوگیری کامل از ارتباط پیوسته میان جوانان و مبارزان  .
3. قطع آگاهی رسانی در مجامع جهانی از شرایط سرکوبگرانه و تضییقاتی که بر مبارزان  می رود .
اما هدف از این سانسور مضاعف در یک کلام کره ئیزه نمودن جامعه است (مدل  پیونگ یانگی  کره شمالی ) تا از این طریق جامعه را به  عصر ماقبل اطلاعات ببرند . به خیال خوش بقاءآنها به واسطه جهل و بی خبری و بمباران شبانه روزی اخبار یک سویه و بی محتوای صدای و سیما و روزنامه های و سایتهای حکومتی  ، تضمین می شود.
با عنایت به گستردگی و فراگیری غیر قابل انکار فن آوری های نوین ارتباطی در  جهان امروز ناچار از آسیب شناسی برخی از فروکاستی های پیش آمده به دلیل عدم استفاده  خردمندانه از اینترنت می باشد. شوربختانه به واسطه ی بی عملی و نبود برنامه مدون تبلیغاتی ، فضای نت به طور عمومی و شبکه های اجتماعی به طورخاص از ابزارمندی  خارج شده و خود به هدف کنشگران  تبدیل شده اند شاهدیم که ارتباط سریع از طریق پست های الکترونیکی باعث ایجاد رویه ساده انگارانه و راحت طلبانه شده است کنشگران تشکیلاتی و مستقل به جای ایجاد پیک های مخفی و جلسات مستور  دو یا چند نفره به قصد آگاهی رسانی درون تشکیلاتی و  نیمه عمومی و میان تشکیلاتی  ، به ارسال ایمیل  و یا گفتگو در پالتاک ها بسنده کرده و از این طریق راه را برای  شناسانده شدن و نفوذ پذیری عمق تشکیلات و محفل خود  به راحتی فراهم ساخته اند.می توان گفت این انبساط کمی گروههای شبکه های اجتماعی( نظیر فیس بوک ) چون رُشد بدون حضور و توسعه بدون اثر داشته است عملا فاقد نتیجه ای  ملموس بوده  و تنها باعث ایجاد جنبش  کلیک  و لایک زنی گردیده است  . آموزه ها و کارکردهای مُجمل و ناقص باعث  ساده سازی  افراطی و راحت طلبی مفرط شده است که مستقیما نتیجه آن  ضربه های متعدد به کنشگران  سیاسی و مدنی بوده است.
تشدید اختناق به وجود آمده فرصتی برای بروز و شکوفایی تنوع ارتباط گیری ،روشمندی هوشمندانه ،محیط پذیری مبارزان و توجه به نتیجه و فرایند تغییر است. شرایط جدید ، شاخص های عینی مبارزه را تغییر داده و اقتضائات نوینی را در بستر تاکتیک های بدیع  به وجود می آورد روشی که ریشه در الزامات مبارزه اصیل و واقعی به دور از محیط مجازی را نمایان میکند، باز تعریف روابط مبارزان در پیوند با قواعد پیکار در رابطه با هماهنگی اجتماعی و نگاه اندام وار به تشکیلات احتمال پذیرش ریسک را کاهش و نتیجتا تسریع پیشروی را در پی دارد.
با تغییر منابع دریافت اطلاعات مبارزان ،آشفتگی دستگاه سانسور  تشدید می شود و از این طریق زمان مناسب برای طرح ریزی کردارهای منطقی را به کنشگران می دهد شرایط به وجود آمده رد پای مبارزان را ناپیدا و بعضا گُم می کند در این شرایط با کنار گذاردن روحیه محافظه کاری و با حضور در جامعه و تقسیم آگاهی با اقشار موثر در تغییر و تحولات آتی به واسطه تبلیغات چهره به چهره بر ادارک تک تک جانهای آگاه اثر گذارده و شرایط را برای یک کنش ملی مهیا میکند . ارمغان این مبارزه منتقل نمودن حوزه کُنش و تخاصم  از دنیای مجازی به دنیای حقیقی می باشد رویکردی که از بی عملی مطلق به عملگرایی خردورزانه تعالی می یابد در حقیقت جوانان و مبارزان به جای منشاء ، سر منشاء تغییرات بنیادین در ساختارهای سیاسی موجود خواهند شد تا سر انجام وضع موجود را به نفع وضع مطلوب تغییر دهند.
به قلم بیژن جانفشان




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر